Així estudiaven els nostres avantpassats

A molts països, les nenes no podien accedir a l’educació reglada fins la creació de l’escola moderna, entre els segles XIX i XX (J.van Eijk/Wikpedia)

L’escola, tal i com la coneixem avui, és una idea molt moderna. A les societats primitives no existia una educació reglada: els nens anaven aprenent les normes socials i les destreses necessàries per sobreviure i ser útils per les seves tribus.

Amb el temps, a mesura que l’esser humà ha anat acumulant coneixements i habilitats, com amb l’escriptura o el càlcul, va acabar sent necessari transmetre tota aquesta informació a les generacions més joves.

Aristòtil, un dels filòsofs més importants de l’antiga Grècia, va ser professor d’Alexandre el Gran quan era príncep de Macedònia (Getty)

Les escoles gregues

Alguns dels primers exemples d’escoles van establir-se a l’antiga Grècia, on els coneixements van començar a transmetre’s de manera organitzada. També van inventar les assignatures: s’estudiaven matèries com poesia, aritmètica, història, música o educació física.

Això sí, només tenien aquest privilegi un nombre reduït de membres de la societat, els fills de les famílies més riques, que s’asseguraven que així accedirien als càrrecs de l’elit.

Els monjos de l’Edat Mitjana

Durant l’Edat Mitjana, els monestirs van convertir-se en els centres de l’educació d’Europa. Quasi tota la cultura heretada dels segles anteriors es conservava als vells manuscrits que s’hi conservaven allí i que contenien el saber de la cultura clàssica i els textos sagrats.

Els monges la transmetien entre ells i realitzaven copies a mà de les obres antigues per evitar que es perdessin.

Les primeres universitats

Alguns centres d’ensenyança d’aquests monestirs van anar evolucionant i així és com van néixer les primeres universitats d’Europa al voltant dels segles XII i XIII.

Eren centres d’estudi especialitzats en els que s’hi podien aprendre disciplines com la medicina, el dret, l’art o la teologia. Les primeres institucions d’aquest tipus van crear-se a Itàlia, Anglaterra, França, Espanya i Portugal.

Recreació d’una classe de La universitat de Bolonya (Itàlia) al segle XIV. (Wikipedia)

La invenció de la impremta va ser un accelerador molt important de l’educació. Aquest avenç de mitjans del segle XV va permetre realitzar copies de les obres d’una manera molt més ràpida i va contribuir a que s’estengués la literatura i el saber.

Durant segles, l’ensenyament va estar molt lligat a la religió. Algunes ordres religioses, que encara avui existeixen, van muntar xarxes enormes de col·legis en diversos països del món.

 

L’escola moderna

L’aparició de l’escola moderna, que ofereix educació per tots i regulada públicament, és una creació molt recent.

Aquestes institucions van sorgir de la mà dels Estats moderns, durant els segles XIX i XX. Fins la seva aparició, només una petita part de la població sabia llegir i escriure, i va ser llavors quan va generalitzar-se la presència de les nenes a classe.

Informa’t de tot a Junior Report Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here