Desinformació, un repte i una oportunitat

La xarxa està plena de notícies falses, que fan créixer la desinformació de la societat. (Pixbay)

Les “notícies falses” afecten la credibilitat del mitjans i demostren que el periodisme de qualitat és més necessari que mai

Cada dia apareixen noves “notícies falses” i constantment utilitzem l’expressió fake news. Tot i així, els experts recomanen no fer servir aquest terme perquè les notícies, per ser considerades com a tals, han d’estar basades en fets reals, així que no poden ser falses. Per això els experts recomanen fer servir la paraula “desinformació”.

Quan parlem de “notícies falses”, d’alguna manera estem devaluant el paper de la premsa i la feina dels periodistes. “Si les notícies són falses, per què perdre el temps en informar-me?”, pot arribar a pensar algú.

La responsabilitat dels periodistes

La feina dels periodistes és explicar a la societat allò que passa perquè les persones puguin prendre decisions informades en tots els àmbits de la vida, des de què votar fins a quin mòbil comprar.

A la premsa també se l’anomena el “quart poder”, ja que és l’encarregada de vigilar el que fan els governs, les institucions i les empreses, i explicar-ho als ciutadans.

Com a professionals, els periodistes es regeixen per un codi ètic, un conjunt de regles per exercir la professió amb rigor i responsabilitat. Aquest codi estableix que lainformació s’ha de verificar i contrastar, i que cal distingir els fets de l’opinió. Amb cada article que signen o publiquen, els periodistes i els mitjans es juguen la sevacredibilitat.

Cada cop ens informem més a través de les xarxes socials i no ens fixem en qui publica la notícia, si és algun mitja reconegut o una web desconeguda, quines són les fonts…

D’altra banda, l’allau d’informació que rebem cada dia i la manca de temps per redactar les notícies ha provocat que cada vegada hi hagi més informacions sense contrastar. Sovint les rebem a través de gent del nostre cercle de confiança, assumim que són certes i les reenviem sense investigar si són certes o no.

L’auge de les notícies falses

Les “notícies falses” apel·len a les nostres emocions i, per tant, inciten a ser compartides. I és que solen estan fabricades amb dos propòsitsmanipular-nos políticament i guanyar diners. Com més es comparteix una notícia, més clics i més diners genera.

Les fake news afecten directament el periodisme, perquè perjudiquen la credibilitat dels mitjans i generen desconfiança entre el públic.

Alhora, però, també representen una oportunitat per als mitjans. Verificar i contrastar la informació és més necessari que mai per destriar el gra de la palla, per saber què son els fets i què és directament una mentida interessada.

Aquesta sempre ha sigut la tasca dels professionals de la informació. Iniciatives com Maldito Bulo es dediquen a desmentir ‘fake news’ diàriament. I diaris tan prestigiosos com The New York Times o The Washington Post han augmentat el nombre de lectors des que la desinformació està a l’ordre del dia.

Un informe recent preveu que l’any 2022 la meitat de les notícies a la xarxa seran falses. Encara que no arribem a aquest percentatge tan alarmant, el que sí que és segur és que el periodisme de qualitat serà més indispensable que mai.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here