Tallers de periodisme organitzats per Junior Report

A l'Institut Escola La Tordera van crear diaris molt originals. (Junior Report)

Per començar el 2019, els Tallers ‘L’Actualitat a l’aula’ de Junior Report han seguit en ruta i han visitat diverses escoles per tota Catalunya

Els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Brugulat (Banyoles), l’Escola Assís (Premià de Mar), l’Institut Castell d’Estela (Amer), l’Institut Manuel Carrasco i Formiguera (Barcelona), l’Institut Alexandre Satorras (Mataró), l’Institut Escola La Tordera (Santa Maria de Palautordera) i l’Institut Cavall Bernat de Terrassa van descobrir com funcionen els mitjans de comunicació i van treure la primera edició del seu propi diari.

Els estudiants de l’Institut Brugulat exposen els seus diaris. (Junior Report)

Com funcionen els diaris?

Per entendre el que passa al nostre voltant i formar-nos una opinió pròpia, és important saber com funcionen els mitjans de comunicació i aprendre a interpretar la informació.

Als Tallers d’Actualitat de Junior Report, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme. Quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui hi ha darrere d’un mitjà de comunicació? Analitzant els diaris, els estudiants reflexionen sobre aquestes qüestions.

Els equips de redacció de l’Escola Assís treballen en el seu primer diari. (Junior Report)

Els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials, l’economia

Per això és important saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i a qui pretenen afavorir o perjudicar. La informació que llegim és un reflex d’aquests interessos.

A la recerca de la notícia

Les notícies que llegim als diaris o veiem als informatius es trien en funció de quatre criteris: novetat, proximitat (si és alguna cosa que ens afecta directament), transcendència (si afecta a molta gent) i temàtica (per a un diari esportiu, només importen les notícies d’esports).

Després de debatre quins són les notícies més importants, els alumnes tenen una missió: recórrer l’institut a la recerca de notícies per publicar el seu propi diari.

Per la seva banda, els community managers de cada classe informen sobre tots els progressos a través de l’Instagram de Junior Report.

A l’Institut Castell d’Estela analitzen què hi podem trobar en un diari. (Junior Report)

Dividits en grups de cinc, els estudiants han de maquetar la portada: triar un nom pel diari, escollir les notícies més importants i distribuir-les a primera pàgina. Cada grup ha d’argumentar per què han escollit aquestes notícies per a la seva portada.

Al final del taller, un petit exercici de ‘role play’ ens ajudarà a entendre la importància dels mitjans i la labor del periodista: no tot és el que sembla i la veritat no està sempre a primera vista!

Els actors juguen un paper molt important en el teatre final del taller. (Junior Report)

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here