Tallers de periodisme organitzats per Junior Report

Els alumnes de l'Institut Vacarisses mostren el resultat final de les seves portades. (Junior Report)

Els Tallers ‘L’Actualitat a l’aula’ de Junior Report han seguit en ruta i han visitat diverses escoles per tota Catalunya

Els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut La Llauna (Badalona), Escola Bell-Lloc (Girona), Institut Palau (Sant Andreu de la Barca), Institut Berenguer d’Entença (Hospitalet de l’Infant), Escola Anna Mogas (Granollers), Institut El Morell (El Morell), Institut Coster de la Torre (La Bisbal del Penedès) i l’Institut Vacarisses (Vacarisses) han descobert al llarg d’aquest mes com funcionen els mitjans de comunicació i van treure la primera edició del seu propi diari. També ho han fet els alumnes de 1º de batxillerat de l’Institut Joan Solà (Torrefarrera).

Els alumnes de l’Institut Serra de Miramar es van implicar molt en l’edició de les portades. (Junior Report)

Com funcionen els diaris?

Per entendre què passa al nostre voltant i formar-nos una opinió pròpia, és important saber com funcionen els mitjans de comunicació i aprendre a interpretar la informació.

Als Tallers d’Actualitat de Junior Report, els alumnes comencen analitzant els conceptes clau del periodisme. Quin tipus d’informació ofereixen els diaris? Quin és el seu objectiu? Qui hi ha darrere d’un mitjà de comunicació? Analitzant els diaris, els estudiants reflexionen sobre aquestes qüestions.

Alumnes de l’Institut Joan Solà decideixen com seran les portades dels seus diaris. (Junior Report)

Els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre l’opinió pública, és a dir, sobre el que la gent opina de temes importants com la política, els drets socials, l’economia.

Per això és important saber a qui pertanyen els diaris, quins interessos tenen i a qui pretenen afavorir o perjudicar. La informació que llegim és un reflex d’aquests interessos.

A la recerca de la notícia

Les notícies que llegim als diaris o veiem als informatius es trien en funció de quatre criteris: novetat, proximitat (si és alguna cosa que ens afecta directament), transcendència (si afecta molta gent) i temàtica (per a un diari esportiu, només importen les notícies d’esports).

Després de debatre quines són les notícies més importants, els alumnes tenen una missió: recórrer l’institut a la recerca de notícies per publicar el seu propi diari.

Per la seva banda, els community managers de cada classe informen sobre tots els progressos a través de l’Instagram de Junior Report.

Els alumnes de Valls realitzen un exercici de ‘role play’ al final del taller. (Junior Report)

Dividits en grups de cinc, els estudiants han de maquetar la portada: triar un nom pel diari, escollir les notícies més importants i distribuir-les a primera pàgina. Cada grup ha d’argumentar per què han escollit aquestes notícies per a la seva portada.

Al final del taller, un petit exercici de ‘roleplay’ ens ajudarà a entendre la importància dels mitjans i la tasca del periodista: no tot és el que sembla i la veritat no sempre és evident!

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here