Google: 20 anys buscant a la xarxa

Google ha canviat el seu logo fins a set vegades en els seus 20 anys d’història. (Loic Venance / AFP)

El cercador més famós d’internet s’ha convertit en el lloc on pots trobar-ho tot

El 27 de setembre de 1998, la companyia d’internet Google Inc. va llançar el seu propi cercador per tal de competir amb altres grans empreses com Microsoft o Yahoo. Era el naixement de Google, que amb els anys es convertiria en molt més que un simple navegador.

Les seves aplicacions i els seus serveis avui es fan servir a tot arreu: mapes per satèl·lit, traducció de textos, correu electrònic, el sistema operatiu Android per a mòbils… La companyia ha sabut adaptar-se a l’era digital per atreure milions d’usuaris i fer que internet sigui més accessible.

Google és, amb diferència, el cercador més utilitzat de la xarxa. És tan conegut, que a vegades se’n parla com a sinònim d’internet: ja no diem “busca-ho a internet”, sinó “busca-ho al Google” o fins i tot “googleja-ho”.

De projecte d’uns amics a empresa bilionària

Els fundadors de Google són Larry Page i Sergey Brin. Es van conèixer el 1995 a la Universitat de Stanford, quan eren estudiants d’informàtica, i van començar a treballar junts en un cercador anomenat BackRub.

El 1998 van aconseguir gairebé un milió de dòlars per impulsar la seva empresa, però van decidir canviar-li el nom: van inventar-se la paraula Google, un joc de paraules amb el terme anglès goggle (‘mirar alguna cosa fixament’) i el terme matemàtic googol, un 1 seguit de cent zeros (la quantitat d’informació que el sistema podria processar).

Actualment, Page i Brin dirigeixen Alphabet, una companyia que engloba el motor de cerca de Google i altres empreses associades com YouTube, Google Maps o Gmail. Alphabet està valorada en més de 700.000 milions d’euros.

En la seva pàgina web, Google assegura que el seu objectiu és “organitzar la informació que existeix al món per fer-la universalment útil i accessible”.

L’empresa ha engegat molts projectes que fan servir la tecnologia per tal de difondre la cultura, com el Google Arts Culture, promoure l’educació a zones vulnerables i fins i tot innovar en medicina utilitzant la realitat virtual com a teràpia.

El gegant d’internet

Malgrat tot, no tothom veu amb bons ulls l’expansió de Google. Per alguns, que una sola empresa tingui accés a una quantitat tan gran d’informació i tants usuaris pot suposar un perill.

D’una banda, perquè la informació personal dels usuaris pot estar en risc, tot i els ajustaments de privacitat. El rastre que deixem quan naveguem per internet pot convertir-se en un negoci. A més a més, les empreses paguen per aparèixer en els primers llocs del cercador.

De l’altra, perquè com més serveis, canals i mitjans de comunicació estiguin sota el control d’una mateixa companyia, més influència tindrà sobre les persones i l’opinió pública en general.

Alguns hackers i ciberactivistes denuncien que el domini d’internet es reparteix entre unes poques empreses: Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook i Microsoft.

Cada una d’aquestes companyies ha anat creixent i comprant altres empreses rivals per tal de reduir la competència. Però que unes poques empreses gestionin la informació de milers de milions d’usuaris afecta la diversitat d’opinions i limita la representació de totes les veus a internet.

La política, el nuevo campo de batalla para Google, Facebook, y el resto de los gigantes que dominan internet

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here