L’economia es cola a classe

Impartir educació financera als instituts podria ajudar a evitar casos de sobreendeutament i exclusió financera. (Kacper Pempel / Reuters)

Créixer, pagar-se els estudis, casar-se, tenir fills, comprar-se un cotxe, una casa, treballar, deixar de fer-ho i cobrar la jubilació. Així podria resumir-se una vida considerada normal per la majoria de gent d’Europa, encara que molts no aconsegueixin tenir-la.

Per poder viure una vida així, és recomanable aprendre conceptes bàsics d’economia domèstica. És millor comprar un pis o llogar-lo? S’ha de contractar una hipoteca? Què vol dir invertir? S’ha de demanar un crèdit per obrir un negoci?

Per aclarir dubtes, l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) i la Unió Europea (UE) van crear un programa educatiu de formació econòmica destinada a alumnes d’institut.

Espanya va ser un dels països que va decidir sumar-se a la iniciativa. Des de llavors, als instituts que s’apunten voluntàriament al programa, alumnes d’entre 16 i 18 anys reben aquest tipus de formació.

Educació per la crisis

L’OCDE i la UE creuen que, si els joves coneixen millor com funciona l’economia i els mercats, podrien evitar-se episodis com la crisis global de 2008.

Els tallers i activitats del programa són impartits per treballadors voluntaris vinculats al sector financer i, al mateix temps, els bancs i entitats del sector col·laboren al desenvolupament del projecte. Això ha aixecat critiques pel conflicte d’interessos que suposa.

Per una banda, perquè el curs ensenya als estudiants a “endeutar-se amb seny”, quan les entitats bancaries obtenen els seus beneficis concedint préstecs, hipoteques, assegurances i plans de pensions.

A més a més, algunes associacions consideren injust que aquesta manera d’explicar l’economia culpabilitzi a les víctimes de la crisis. El fet és que els efectes de la recessió encara no es senten: molta gent no ha pogut pagar la seva hipoteca i el propi banc que els hi prestava diners s’ha quedat amb la seva casa per saldar el deute.

Els bancs obtenen beneficis dels interessos que apliquen als seus préstecs, hipoteques, assegurances… Per això és important conèixer les condicions que imposen, així com possibles alternatives. (Getty)

Hi ha alternatives?

Davant del que consideren un “abús” de les entitats bancaries i les firmes financeres, desenes de milers d’afectats de tot el món s’han unit a associacions per defensar els seus drets i reclamar una informació més crítica i transparent.

La crisis hipotecaria de 2008 va provocar que desenes de milers de persones de tot el món perdessin la casa. (Pepo Subiranas)Reuters)

A Catalunya, per exemple, la Plataforma per una Educació en Economia Crítica i Plural (PLEEC) refusa el programa impulsat per la OCDE i la UE, demanant als centres educatius que no imparteixin els tallers.

Segons el manifest de la plataforma, es tracta d’una educació ideològica que no ofereix alternatives al sistema econòmic vigent: el capitalisme. Com alternativa, proposen que el currículum oficial de les escoles inclogui també un altre tipus d’economia “critica, solidaria, feminista i ecològica”. I tu, què n’opines?.

Informa’t de tot a Junior Report Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here