Missió: protegir les dades dels usuaris

Les empreses d'internet i plataformes de xarxes socials no ho tenen fàcil a l'hora de protegir la informació dels seus usuaris. (Josh Edelson / AFP)

Cada vegada més empreses i governs intenten aprofitar-se de la informació dels internautes a les xarxes socials

L’escàndol de Facebook no és nou. En els últims anys, s’ha descobert a diverses empreses i governs intentant aprofitar-se de les xarxes socials per aconseguir la informació emmagatzemada dels seus usuaris, sense que els internautes hagin donat el seu permís.

Sovint, plataformes com Facebook, Instagram o Twitter són acusades de vendre aquestes dades. No obstant això, en altres ocasions són aquestes mateixes plataformes les que denuncien que han estat víctimes de robatoris i manipulacions.

Per això els responsables de les xarxes socials treballen per millorar la seguretat i evitar fugides d’informació. No obstant això, cada vegada és més difícil protegir aquestes dades perquè els hackers informàtics aconsegueixen travessar tots els tallafocs.

La ciberseguretat i el cibercrim són cada vegada més importants per a les empreses i governs. (Thomas Trutschel / Getty)

Aconseguir informació a qualsevol preu 

Les empreses i governs tenen un gran interès per conèixer els gustos i opinions de la gent, perquè això els permet prendre decisions encertades pels seus negocis, invertir en productes amb més probabilitats d’èxit o elaborar lleis que siguin més populars.

Per la seva banda, Internet i les xarxes socials compten amb milers de milions d’usuaris que publiquen constantment detalls sobre si mateixos. S’han convertit en una font d’informació molt valuosa que les autoritats i altres companyies volen utilitzar pels seus interessos.

Per aquesta raó, les grans companyies i plataformes d’internet obliguen als seus empleats i socis a mantenir les dades dels seus clients en secret. Igualment, intenten ser molt acurades amb les organitzacions amb les quals treballen, perquè no els espiïn.

No obstant això, no sempre aconsegueixen protegir la informació. Els directius de Twitter es van enfrontar a Dataminr, una empresa dedicada a l’anàlisi de dades a internet, perquè suposadament volia vendre continguts personals a l’agència d’intel·ligència d’Estats Units.

Quelcom similar va succeir entre Facebook i una altra companyia amb la qual col·laboraven, Geofeedia, dedicada a la vigilància de les xarxes socials. Aquella vegada, Facebook va decidir limitar l’accés de Geofeedia a les dades dels seus usuaris.

El president de Facebook, Mark Zuckerberg, assegura que la seva companyia no sabia que Cambridge Analytics estava filtrant dades dels seus usuaris. (Nam I.Huh / AP)

Dades per canviar el món

Les dades personals dels internautes no només serveixen perquè les empreses obtinguin beneficis o perquè els partits polítics guanyin eleccions.

A tot el món, centenars d’investigadors treballen amb informació obtinguda dels mitjans digitals de manera legal, sense immiscuir-se en la intimitat dels ciutadans. Amb aquesta informació elaboren estudis sociològics, psicològics o econòmics, per exemple.

D’aquesta manera, la informació de les xarxes socials també té un ús positiu: per elaborar polítiques socials, dissenyar actuacions i obres que puguin facilitar la vida de la població a les ciutats, desenvolupar projectes que responguin a les necessitats de les persones…

Informa’t de tot a Junior Report Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here