De professió, caçador de tendències

Un 'Coolhunter' observa i investiga les tendències de futur en la moda i el disseny. (Mané Espinosa)

El ‘coolhunting’ consisteix a observar i analitzar les noves tendències en el camp de la moda i el disseny

Per Judith Vives

Si t’encanta viatjar, observar la gent i fixar-te en noves tendències, tens vocació per dedicar-te al ‘coolhunting‘.

Es tracta d’una disciplina que consisteix a observar, detectar i analitzar tendències de futur per assessorar les empreses del món de la moda i el disseny, però també d’altres sectors com l’automoció, la tecnologia o els serveis.

Així, el ‘coolhunter‘ s’encarrega de recollir en informes o llibres de tendències informació sobre colors, teixits i estils que ha observat en els consumidors més avantguardistes o early adopters.

El coolhunting va sorgir fa vint anys i va experimentar un gran boom fa una dècada. Una de les pioneres en aquest camp va ser l’holandesa Li Edelkoort, que durant anys s’ha dedicat a predir tendències i modes.

Avui en dia, la informació que ens ofereix el món digital i la gestió del big data ha modificat la tasca del coolhunter.

En alguns casos, els costosos i complexos trend books s’han vist substituïts per informes digitals, com els que fan agències especialitzades com WGSN o K-Hole.

Aquests últims van ser els responsables de crear el 2013 el concepte “normcore“, que identifica una forma de vestir senzilla i autèntica que fuig de les modes. Sens dubte, K-Hole va aconseguir crear tendència amb el seu concepte, ja que la paraula normcore defineix tota una estètica característica del nostre temps.

La moda masculina ha passat per vàries estètiques en l’últim any: de l”hipster’ als ‘muppies’, passant pels lumbersexuals, ‘nomcore’ i ‘fofisans’. (Getty Images)

El coolhunting combina màrqueting i sociologia, però també la sensibilitat, la curiositat i els coneixements culturals de la persona que s’encarrega d’investigar les tendències.

Originàriament el coolhunter havia de viatjar molt a grans ciutats com París, Berlín o Nova York per captar el que es portava i traçar les tendències del futur. Avui dia, els coolhunters també analitzen moltes dades digitals per conèixer gairebé al moment les tendències a l’alça.

Al final, l’essència és la mateixa: observar i informar sobre tendències per assenyalar cap a on es dirigeix ​​el món de la moda i el disseny.

Actualment, molts dissenyadors recorren a la mateixa informació per trobar idees originals i creatives. Per això les modes es tornen més homogènies i també molt més immediates.

Com a conseqüència, dins del coolhunting han sorgit algunes veus crítiques, com la mateixa Li Edelkoort, que destaquen que les noves tendències que no poden calcular amb dades digitals: el coolhunter ha es una figura intuïtiva i dinàmica, que viatja i observa l’entorn.

Estudiar un curs de coolhuting pot obrir-te les portes per treballar d’investigador de tendències, analista de mercats, ‘trendspotter’, ‘styleresearcher’, ‘trendbooker’, ‘Brander’ o publicista.

Per dedicar-te al coolhunting cal tenir “inquietuds pel món que t’envolta, tenir sensibilitat estètica, ser despert i curiós i que t’agradi viatjar”, explica Estel Vilaseca, responsable de l’àrea de moda de LCI Barcelona.

Consulta amb ells la formació específica sobre coolhunting i investigació de tendències i converteix el teu instint en un valor professional.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Catalán | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here