La ràdio, un mitjà per a tothom

Gràcies al seu baix cost i a la seva accessibilitat, la ràdio s'ha convertit en un dels mitjans de comunicació més democràtics del món. (Getty)

El Dia Mundial de la Ràdio serveix per ressaltar la funció d’aquest mitjà de comunicació, el més utilitzat del món

L’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) va declarar el 13 de febrer com el Dia Mundial de la Ràdio, una jornada per ressaltar la importància de la ràdio a l’hora de transmetre missatges de pau, tolerància i democràcia a tot el món.

Encara que sembli impossible, internet no arriba a tots els racons del món, ja sigui per falta d’infraestructures o perquè la gent no s’ho pot permetre. En aquests casos, la ràdio juga un paper fonamental per informar-se i crear comunitat.

És difícil calcular quantes emissores de ràdio existeixen al planeta, ja que moltes emeten en ‘streaming’ per internet i n’hi ha que només fan emissions puntuals. Segons dades de la UNESCO, n’hi ha més de 40.000 arreu del món.

El projecte Radio Garden ha recopilat gairebé una quarta part d’aquestes emissores en un mapa interactiu on podràs escoltar estacions de ràdio dels cinc continents.

 

El primer mitjà de comunicació per a masses

Els primers prototips de ràdio van aparèixer a la fi del segle xix. Eren transistors que aprofitaven les ones electromagnètiques per transmetre missatges de veu.

Diversos científics de diferents països s’atribueixen la invenció de la ràdio. El més conegut és Guglielmo Marconi, encara que el seu projecte de radiotransmissió es va basar en invents patentats per Nikola Tesla, així que l’autoria continua sent polèmica.

A principis del segle xx van aparèixer les primeres emissores de ràdio. Llavors va ser tota una revolució, perquè la informació arribava al moment a tot arreu i no calia esperar que els diaris publiquessin les notícies.

Amb els avenços de la tecnologia, la mida dels transistors va anar disminuint. Les famílies podien permetre’s tenir una ràdio a casa i aviat es va convertir en tot un mitjà de comunicació massiu.

El televisor va començar a comercialitzar-se durant la dècada de 1930, però no tothom se’l podia permetre. Per això la ràdio va continuar sent el mitjà de comunicació més popular fins a final de segle, en què es van imposar la televisió i internet.

 

La nova ràdio del segle XXI

La ràdio s’ha hagut d’adaptar a les noves tecnologies: ara escoltem la ràdio des del telèfon mòbil, utilitzant auriculars i recuperant emissions antigues a través de ‘podcast’.

També ha hagut de fer front a l’aparició d’internet i les xarxes socials, que han substituït els mitjans de comunicació tradicionals.

Encara que els més joves prefereixen les xarxes socials per informar-se, la ràdio encara és el mitjà de comunicació que més es fa servir, sobretot als llocs on els recursos són més limitats.

A diferència d’un televisor, un transistor de ràdio és petit i manejable (pot ser un mòbil), i no cal que es connecti al corrent (pot anar amb piles) ni que tingui accés a internet.

A les regions on l’accés a la informació és més limitat, també és una eina molt potent per combatre les falsedats i fake news que es difonen amb interessos ocults.

Per aquests motius, és un dels mitjans de comunicació més democràtics i accessibles. Encara avui, la ràdio és una eina fonamental per promoure la participació i la implicació de les persones en la seva comunitat.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here