La realitat virtual reinventa les aules del futur

Els alumnes poden aprendre sobre molts temes diferents gràcies a la realitat augmentada i a la realitat mixta. (Acer)

Aquesta nova tecnologia immersiva ens ajuda a estudiar millor i endinsar-nos en altres mons

Per Judith Vives

T’imagines que poguessis estudiar història visitant l’antiga Grècia, viatjar a la Lluna o descobrir les parts del cos humà literalment ficant-te en el seu interior? El que fins ara semblava ciència-ficció comença a ser realitat a les escoles i universitats gràcies al ràpid desenvolupament de la realitat virtual i de la realitat mixta.

Per les seves característiques, la realitat virtual i mixta han trobat a les aules un espai ideal per desenvolupar-se. A més, els joves són el seu públic ideal. Es tracta d’una tecnologia sorprenent, fàcil d’utilitzar i molt versàtil, de manera que cada vegada són més els centres educatius que aposten per aquesta tecnologia, després de comprovar que constitueix una eina perfecta per complementar la formació tradicional.

“La realitat virtual i mixta no substituirà les eines tradicionals d’aprenentatge, sinó que les completarà, donant als educadors i estudiants una forma innovadora de donar poder als seus estudiants”, opina Roberto Rosaschino, Education Manager EMEA – Channel Program Education d’Acer. I és que aquesta tecnologia “capacita els alumnes permetent un aprenentatge mitjançant l’experiència, atorgant un coneixement més ràpid i més profund a diferents temes, inclosos els que no són de ciència o tecnologia”, afegeix el portaveu d’Acer.

Precisament Acer ha apostat per desenvolupar la realitat virtual i mixta a les aules, a través de dispositius com Windows Mixed Reality o Chromebook Tab 10. I al seu torn, ha apostat per la creació de continguts adequats, en col·laboració amb clients, distribuïdors i escoles.

 

Realitat virtual vs realitat mixta

Aquesta nova tecnologia immersiva es pot aplicar de dues maneres a l’aula. D’una banda, hi ha la realitat virtual més tradicional. Aquesta es basa en la configuració en un ordinador amb el qual els alumnes poden explorar un entorn determinat a través del teclat i la pantalla.

D’altra banda, hi ha l’anomenada realitat mixta, en la qual l’experiència d’immersió és molt més intensa. En aquest cas, es requereix un dispositiu específic, com el Windows Mixed Reality, format per una HDM o un casc de realitat virtual, i un controlador de moviment. En aquest cas, l’alumne es submergeix en un món virtual en què coexisteixen els objectes físics amb els digitals.

La realitat virtual i mixta és un complement perfecte dins de l’aula. (Acer)

Tots dos formats són adequats i troben la seva aplicació a les aules, ja que gràcies a la seva versatilitat poden adaptar-se a tota mena d’estudiants: “els més petits poden utilitzar una aplicació immersiva per explorar i estudiar entorns reals, mentre que els alumnes de secundària poden beneficiar-se d’una aplicació que permet aprendre sobre química o sobre el cos humà”, explica Rosaschino.

 

Tecnologia versàtil i fàcil d’utilitzar

Els dispositius de realitat virtual i mixta específics per a l’aula presenten un disseny versàtil i escalable i són realment fàcils d’utilitzar. “No tenen sensors externs i funcionen amb plug play, cosa que permet als professors configurar el seu entorn de realitat virtual en menys d’un minut i implementar aquesta tecnologia en entorns diversos”, assenyala Rosaschino.

Aquest tipus de dispositius es poden trobar tant en escoles primàries públiques com en laboratoris totalment equipats a les universitats més tecnològiques.

 

Aprofundir en qualsevol tema

A través d’aquests dispositius, els estudiants poden arribar a viatjar a un altre planeta sense sortir de l’aula o viatjar a una altra època per veure, per exemple, com lluitaven els gladiadors a Roma o com vivien els senyors feudals en els castells medievals.

A més, aquesta nova tecnologia fa possible que els estudiants més avançats puguin arribar a crear les seves pròpies aplicacions de realitat virtual, gràcies a la compatibilitat amb múltiples motors gràfics 3D, de manera que les aplicacions d’aquesta tecnologia a l’aula són infinites.

Finalment, cal tenir en compte que la realitat virtual serà una de les tecnologies líders en la indústria 4.0, la indústria del futur. Per aquesta raó, l’experiència dels alumnes amb la realitat virtual a l’aula els permetrà “familiaritzar-se amb les eines que molt segurament requereixin els seus futurs treballs”, conclou Rosaschino.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here