Els robots envaeixen les aules

Alumnes de 3r de l'ESO de l’Escola Garbí Pere Vergés van simular una operació de rescat amb robots construïts per ells mateixos. (Junior Report)

Els projectes de robòtica són cada vegada més freqüents a les escoles i permeten als estudiants aprendre pel seu compte

Hi ha hagut un accident al mig de la ciutat! Un camió amb materials tòxics ha bolcat quan travessava un pont i la seva càrrega pot arribar al riu i contaminar el proveïment d’aigua a la ciutat. Qui pot solucionar-ho?

Els alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Garbí Pere Vergés, a Badalona, s’han posat a la feina. Durant les classes de Tecnologia han après a construir robots amb peces de Lego i a programar els moviments per dur a terme el rescat.

Per fer-ho, hi ha un robot bomber que rescata les víctimes de l’entorn contaminat, un robot ambulància que les porta fins a l’hospital, uns drons perquè els serveis de rescat puguin controlar l’escenari de l’accident i un robot depuradora per netejar les aigües contaminades.

Els mateixos alumnes han desenvolupat el pla de rescat amb l’ajuda d’un software de programació amb el qual estableixen els moviments de cada robot i el tipus de sensor amb el qual funcionaran.

Alumnes de l’Escola Garbí Pere Vergés de Badalona preparen els robots per a la simulació (Junior Report)

L’objectiu és utilitzar les TiC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) com una eina de cooperació entre els alumnes. “Tots col·laboren en un objectiu comú i cada alumne aporta part del propi coneixement per assolir-lo”, explica Carlos García, professor de tecnologia del centre.

Els alumnes no només construeixen un robot, sinó que han de dissenyar les diferents fases del procés, argumentar-les i aportar les seves pròpies idees per solucionar el problema.

“Els robots permeten que l’alumne o alumna s’equivoqui, que desmunti el que havia construït i ho torni a provar. L’actitud és més important que les habilitats!”, assegura García.

Per a l’Aina, una de les alumnes del projecte, aquesta forma d’aprendre resulta més divertida i motivadora. “Encara que hagis de repetir el procés i no surti bé a la primera, quan veus que el robot fa el que tu li demanes és una sensació molt xula”, reconeix.

 

Robots per a la integració

Els robots són un gran recurs educatiu perquè els més petits aprenguin matemàtiques, tecnologia, raonament lògic… però, què passa amb els estudiants amb discapacitat?

Els Centres de Recursos Educatius (CRE) de l’ONCE ofereixen assessorament i recursos didàctics a les escoles perquè els estudiants amb discapacitat visual puguin fer les mateixes activitats que els seus companys, encara que sigui de forma adaptada.

Tots els alumnes compten igual, així que tots haurien de tenir dret a l’aprenentatge actiu i poder fer servir materials proactius, com els robots o els sistemes de programació”, defensa M. Teresa Corbella, coordinadora del Servei TiC del CRE de l’ONCE a Barcelona.

En el cas dels tallers de robòtica, un alumne cec o amb baixa visió podrà seguir la lliçó si li adaptem els passos: una persona que li llegeixi en veu alta les instruccions, classificar les peces de cada fase per agilitzar el procés, incorporar làmines en Braille…

En el cas dels programes informàtics, existeixen aplicacions que augmenten la pantalla per als estudiants amb baixa visió i inclouen un Voice Over que llegeix en veu alta les icones de l’ordinador, a més del teclat en Braille que permet escriure codi.

“Potser no podran fer el mateix que la resta de companys, però cal preparar les classes pensant sempre en la inclusió”, assenyala Corbella.

Els projectes de robòtica de l’Escola Garbí Pere Vergés i del CRE ONCE es van presentar durant la primera jornada de l’ITworldEdu 2019, un congrés sobre innovació en l’educació en què experts d’arreu del món debaten sobre el paper de les noves tecnologies i d’internet a l’aula.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here