Stella Rahola tradueix el llenguatge arquitectònic a l’escultura

'Porcelain Walls', els murs de porcellana d'Stella Rahola (Raquel Martinez Royo / Fundació Vila Casas)

La Fundació Vila Casas inaugura una nova exposició que repassa l’obra de l’arquitecta i escultora Stella Rahola

Per Judith Vives

Hi ha alguna relació entre l’arquitectura i l’escultura? D’entrada segur que penses que no. Però quan vegis les obres de l’arquitecta i escultora Stella Rahola Matutes, comprovaràs que aquestes dues disciplines poden tenir molt en comú.

L’artista presenta a Can Mario, la seu de la Fundació Vila Casas a Palafrugell, una exposició titulada Babelia & Other Stories que reuneix les seves últimes obres. En elles tracta de traduir el llenguatge de l’arquitectura amb diferents tècniques d’escultura.

Mercè Vila Rigat, comissària de l’exposició juntament amb Glòria Bosch Mir, explica que “l’obra de Stella Rahola sorgeix de la seva anàlisi del paisatge i dels edificis, i de la voluntat de traslladar les idees dels plànols arquitectònics a les escultures”.

Rahola aprofita el seu coneixement arquitectònic dels materials per realitzar una investigació sobre noves tècniques que li permetin manipular-los i posar a prova la seva resistència i els seus límits. Per a això viatja a llocs en els quals dominen diferents tècniques aplicades a aquests materials, com ara la porcellana a la Xina o al Japó. “Quan s’arriba a dominar la tècnica, canvia de material”.

Tal com explica Vila, “Stella Rahola experimenta amb els materials fins a les seves últimes conseqüències“. Així ho ha fet amb elements com la porcellana, el vidre o l’acer, que són els protagonistes de la mostra Babelia & Other Stories.

 

Porcellana i acer

L’exposició s’estructura a partir de diferents espais dedicats a aquests materials. El primer espai està dedicat a la porcellana. En aquesta sala ens trobem literalment amb uns murs de porcellana, en els quals aconsegueix un contrast entre les grans dimensions de la peça i la fragilitat del material amb el qual està feta.

Al costat d’aquestes parets també podem veure una altra instal·lació titulada Antropologia del paisatge, realitzada a partir de fràgils teules del mateix material.

Inauguració de l’exposició d’Stella Rahola a Can Mario (Fundació Vila Casas)

En un altre dels espais de l’exposició trobem una peça d’acer ambla qual Stella Rahola ha volgut representar el moviment de l’aigua. Precisament el nom de la peça, Shui, està agafat de la paraula xinesa que significa “aigua”. De nou, l’artista porta al límit un material rígid i fred per aconseguir la impressió de lleuger i flotant com l’aigua.

 

Una ciutat de vidre

A l’espai dedicat al vidre es poden veure les peces anomenades Babel i Babelia. En elles podem veure clarament la influència de l’arquitectura en l’obra de Stella Rahola, que intenta recrear amb vidre dels edificis i gratacels d’una ciutat.

Babelia ens trobem amb peces molt altes, de més de 2,5 metres, que desafien la fragilitat del vidre. L’artista ha treballat el material aplicant una pàtina metàl·lica al vidre que el fa brillar i converteix la superfície en reflectant, la qual cosa dota les peces d’una imatge única.

Babel, Rahola reconstrueix una ciutat a partir de fragments de vidre. Així tracta de recrear una ciutat utòpica. I juntament amb aquesta instal·lació, trobem dos petits quadres titulats Souvenirs from Babelia, en els quals imita les típiques postals de ciutats a partir de dues fotos de la seva instal·lació, realitzades amb la tècnica del col·lodió humit.

Finalment, aquest projecte culmina amb dues cianotípies. Es tracta d’una tècnica d’impressió fotogràfica que permet fer imatges a gran escala i que dona com a resultat una impressió en color blau cian.

Si t’agrada l’arquitectura i l’escultura t’atrau, no deixis de visitar l’exposició d’Stella Rahola per descobrir tot el joc que poden donar els materials.

Informa’t de tot a Junior Report Castellano | Catalán Inglés

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here